15/02/2017

Charpente métallique

Entête.png« L’évolution de la construction des charpentes métalliques fut étroitement liée à l’extension des villes. Il est notoire que pendant cette première moitié de XXe siècle, la population afflua de plus en plus vers la ville. Mais plus celle-ci s’étendait, plus les quartiers des affaires avaient tendance à se rassembler au centre de la ville, ce qui obligea, vu le prix élevé du terrain, à construire en hauteur. D’autre part, on s’efforça de réunir dans le même bâtiment les bureaux et les magasins. Pour remplir cette condition, il fallut utiliser au mieux l’espace disponible, c’est-à-dire non seulement construire en hauteur, mais également diminuer le plus possible l’épaisseur des murs, parois, plafonds et piliers. Ces nouveaux problèmes ont été résolus par le bâtiment à étages multiples où la construction massive est remplacée par une construction à ossature. L’acier révéla alors ses nombreux avantages à tel point que l’ossature métallique fut très appréciée pour la construction de grands bâtiments commerciaux. » - Brochure VSB.

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13/02/2017

Le Contrôle Non Destructif

Traitement de surface.jpegLe Contrôle Non Destructif (CND) regroupe une grande diversité de méthodes ayant pour but de contrôler un objet sans le modifier. Le CND doit donc déterminer, avec des moyens appropriés, si un produit est conforme ou non à des spécifications ou exigences préétablies, et doit se conclure par une décision sans ambiguïté. Les besoins industriels actuels sont énormes, dans des domaines extrêmement variés : nucléaire, aéronautique, pétrochimie, automobile, ferroviaire, alimentaire, etc. Cette activité est ainsi devenue incontournable au cours des dernières années.

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11/10/2016

La logique pas à pas

Entête 2.jpgLa logique est le dernier refuge des gens sans imagination.” - Oscar Wilde

Pour quelle raison des étudiants auraient-ils besoin d’un cours d’introduction à la logique ? Qu’est-ce que cela pourrait leur apporter qu’ils ne savent pas déjà ? Et puis d’abord, qu’est- ce que c’est, la logique ? Est-ce un suffixe qui permet de transformer une quelconque activité humaine en science ?

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20/05/2016

The many aspects of Cartography

FINAL-WORLD--300x300.jpgThree stages in the history of Greek cartography invite us to reflect on the nature and power of these drawings that made the ‘inhabited world’ both visible and thinkable. Maps reflect, above all, our specific ways of seeing and our intellectual practices. Through graphic mediation, the latter aim to subject the world to a geometrical order or trace the progression of the quest for knowledge and wisdom. The history of cartography cannot avoid a fundamental question : Why is our representation of space graphic ?

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10/03/2016

Statistique pour Mathématiciens

statistics-810024_960_720.jpgIl est possible de décrire les statistiques comme étant la discipline mathématique dont le but est d’utiliser des données empiriques, générées par un phénomène aléatoire, afin de faire de l’inférence sur certaines caractéristiques déterministes du phénomène, tout en quantifiant l’incertitude liée à ces inférences. Mais avant tout : qu'est ce qu'un phénomène aléatoire?

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31/08/2015

Architecture in Valparaiso

architecture-school-valparaiso-03.jpgThe works brought together in A View from Outside represent an effort to better understand the pedagogical approach of the School of Architecture and Design in Valparaiso, Chile. For over 50 years, this approach has been famously manifest in architectural works published in reviews of architecture and publications throughout the world. Indeed, the modest size of the school and its relative isolation along the Chilean coast would seem to belie the influence its production has had on the architectural imagination of several generations of students and practitioners. For architects familiar with the school, the word itself--“Valparaiso”--evokes a certain relationship to place, to making and to collaboration.

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25/08/2015

Modeling scalable education

26066056-online-learning-sign-meaning-e-learning-and-internet-courses.jpgA sequence of learning activities can be modeled as a graph with specific properties. The vertices or nodes of the graph are the learning activities. Learners perform some of these activities individually, some in teams, and others with the whole class. The graph has a geometric nature, time being represented horizontally and social organization (individual, team, class) vertically.

These activities can be inspired by heterogeneous learning theories; a graph models the integration of heterogeneous activities into a coherent pedagogical scenario. The edges of the graph connect activities. They represent the two-fold relationship between activities—how they relate to each other from a pedagogical and from an operational viewpoint.

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16/03/2015

SustainCity project

18240716-ecology-concept--save-earth.jpgAs the rapid pace of urbanization has tilted the balance of the Earth's population to urban places, the challenges of planetary sustainability are increasingly likely to be addressed through efforts to make urban regions more sustainable. The research project emerged in response to an increasingly urgent need to develop analysis and decision-support tools that can assist local and regional governments in coordinating the planning of infrastructure investments and urban development to reduce their carbon footprint substantially, while assuring that their prosperity can grow efficiently and equitably.

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Translating the City

15906137-city-landscape.jpgWhat is a city? Does this word describe a contemporary reality, a human invention dating back several thousand years, or the eternal pursuit of a fantasy built space, both just and beautiful? And when we say city in Capetown or in Mumbai, cidade in Rio de Janeiro, ciudad in Medellin, città in Naples or ville in Lyon, are we talking about the same reality? This is precisely the question.

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26/02/2015

Rethinking energy systems

15628387-ecoloy-illustration-lamp-bulb-with-clean-nature-and-renewable-energy-symbol-inside.jpgOur present civilization is rooted in high energy consumption. In order to maintain the same quality of life in Western countries and to improve it in developing countries, the world of tomorrow is likely to have an even greater need for energy. However, most of these needs are currently met by fossil energy sources, which are unsustainable on the long term, since their combustion emissions are the main contributors to a global warming threatening our society. Moreover, they have a limited availability.

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07/06/2014

The West African City

22031179-view-of-the-old-medina-in-fez-during-the-sunset-in-morocco-africa.jpgThe history of African cities is ancient. For instance, we know today that urbanisation in Africa existed long before Arab and Portuguese influences. However, while this urban history is ancient, it is clear that Europeans introduced a new type of city based on grid patterns and ‘monumental’ architecture. In the colonial era, the ‘real’ city was that of the whites (founded on the European economy), while ‘indigenous’ areas were not considered part of the city and tended to be identified with the village model (i.e. without rules). The importation of traditional village building techniques further reinforced this idea.

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29/02/2012

Coordonner les universités suisses

10753703-asian-teacher-writing-scientific-formula-on-the-whiteboard.jpgEn mai 2006, le peuple et les cantons suisses ont accepté une révision en bloc des articles constitutionnels sur la formation, ouvrant la voie à l’obligation expresse de mettre en place une coordination et une coopération efficaces entre les cantons d’une part, et entre les cantons et la Confédération d’autre part. Cette dernière voit son pouvoir d’intervention renforcé : par exemple, lorsque la coordination est jugée insuffisante, la Confédération peut édicter des instructions contraignantes, en particulier dans le domaine de l’enseignement supérieur .

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07/11/2011

An EPFL spin-off raises 10 million Swiss francs

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One of the biggest financing rounds for furthering the work of a doctoral student has just been completed at EPFL. The microscopic electrodes developed by André Mercanzini – which are currently in clinical trials – could revolutionize Deep Brain Stimulation.

The microelectrodes developed by André Mercanzini should generate a lot of interest from investors: they have the potential to reduce side-effects, the risk of complications, and cost.

 

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03/11/2011

Une approche nouvelle de la pédagogie sportive

5476010-group-of-female-track-athletes-on-starting-blocks.jpgElles s’appellent Mireya, Jane, Yasmina, Eva ou Andrea. Ils se prénomment Karch, Julien, Piero, Muhammad ou Larry. Ces enfants du monde jouent. Au Pakistan, à Islamabad, à la recherche d’une petite balle insaisissable, là où le hockey sur gazon les fait vibrer. Aux États-Unis, sur les plages de Hawaï, dans un jeu d’équilibre où les surfeurs dansent avec le roulis des vagues de l’océan. En Roumanie, à Bucarest, où les jeunes gymnastes dessinent dans l’espace les arabesques les plus folles. En Suisse, à Davos, où les skieurs glissent sur les difficultés du moment. Au Japon, à Nagoya, où les minivolleyeurs s’amusent de ce ballon qui vole d’un côté à l’autre du filet. Ils jouent avec leurs règles, leurs limites, leur soif de liberté.

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09/10/2011

Distinction suprême pour un pionnier

9387420-vector-of-a-finger-print.jpgPierre Margot, directeur de l’Ecole des sciences criminelles de l’Université de Lausanne et Directeur de collection en Sciences forensiques aux PPUR, vient de recevoir la médaille Douglas M. Lucas 2011, soit la distinction la plus prestigieuse au monde dans le domaine des sciences forensiques. Décernée par l’Académie américaine des sciences forensiques et remise tous les trois ans seulement, cette médaille récompense le travail de pionnier de Pierre Margot dans le domaine des empreintes digitales.

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01/07/2011

Rolex Learning Center

Rolex-Learning-Centre-001.jpgAt a time when information technologies are transforming the intellectual landscape by eliminating physical boundaries between men and between disciplines, our duty, as a cutting-edge academic institution, is to offer students an appropriate learning platform that adapts to this unprecedented technological evolution. We had to imagine a place where students benefit from the best access to current systems of knowledge as well as its possible forms in the future, but also a place that stimulates the most vigorous and passionate whirlwinds of ideas, without which neither science nor art would exist in this world. We were thus not afraid to imagine a paradoxical space where the ever fascinating serenity of a library and the colorful noise of a central square cohabite – a tension lending itself to the propagation of knowledge. In dreaming about content, we also dreamt about identity. The rolex Learning center would only take on its full meaning if it were to become both the new heart of EPFL – a veritable center that has always been missing – and a unifying element for the city and the nearby university. How can any of us, whether researchers, students, or citizens, live without the cross-fertilization of influences, ideas, information, and cultures that allow for, since the beginning of time, the most fertile debates and the most beautiful discoveries?

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15/03/2011

Le nouveau cœur de l’EPFL

HD75cLG.jpgDepuis quelques années, le campus de l’EPFL a connu un développement considérable. Au-delà des nouveaux espaces de laboratoires, on y trouve désormais des logements pour étudiants, un hôtel, un quartier de l’innovation destiné aux entreprises partenaires et bientôt un Centre de congrès. Soit au total près d’un demi-milliard d’investissements. Une somme environ cinq fois plus élevé que les montants planifiés par la Confédération. Dès lors, le partenariat public/privé représentait la seule alternative pour que ces projets voient le jour. Une alternative d’autant plus séduisante qu’une partie importante de ces infrastructures assurent des services et donc des revenus.

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